Topologische Materialien zeichnen sich durch einzigartige elektronische und physikalische Eigenschaften aus, die von der zugrundeliegenden Topologie ihrer elektronischen Systeme bestimmt werden. Wissenschaftler der Max-Planck-Institute für Mikrostrukturphysik (Halle) und für Chemische Physik fester Stoffe (Dresden) haben jetzt entdeckt, dass (TaSe4)2I das erste Material ist, bei dem eine Ladungsdichtewelle einen Phasenübergang zwischen dem Zustand des Halbmetalls zum Isolator induziert. mehr

Claudia Felser, Direktorin am Max-Planck-Institut für Chemische Physik fester Stoffe, gehört zu den weltweit am meisten zitierten Forschern im Fachgebiet Physik. Dies geht aus der Liste Highly Cited Researchers für 2020 hervor, die von der Firma Clarivate Analytics veröffentlicht wurde. mehr

Forscher entwickeln neue Hochdurchsatz-Methode zur Entdeckung magnetischer Topologie mehr

Chiral crystals that have a distinct handedness have recently emerged as one of  the most exciting new classes of topological materials. An international research team from institutions in Germany, Switzerland, United Kingdom, and China has now demonstrated that their crystal handedness directly determines how quasiparticles propagate and scatter at impurities in such materials. The study, published in the journal Nature Communications, represents a significant advance towards novel chiral electronic devices. mehr

In topological materials, electrons can display behaviour that is fundamentally different from that in ‘conventional’ matter, and the magnitude of many such ‘exotic’ phenomena is directly proportional to an entity known as the Chern number. New experiments establish for the first time that the theoretically predicted maximum Chern number can be reached — and controlled — in a real material. mehr

Electrons in “chiral crystals”, solid-state materials with definite “handedness”, can behave in unexpected ways. An interdisciplinary team from research institutions in Germany and China has realized now a theoretically predicted peculiar electronic state in a chiral compound, PtGa, from the class of topological materials. The study which was published in the journal Nature Communications allows a fundamental understanding of the electronic properties of this novel semimetal. mehr